Voorbereiding op arbeidsmarkt
Tabel 1 laat zien dat 70% van de hbo-afgestudeerden aangeeft dat de gevolgde opleiding een goede basis vormt voor het verder ontwikkelen van kennis en vaardigheden; dit was in 2023 eveneens 70%. De master gediplomeerden zijn hier het meest tevreden over (87%). Afgestudeerden uit de sector agro en food zijn opnieuw het meest positief over de basis die hun opleiding biedt voor verdere ontwikkeling (77%). In de kunstensector geeft 72% van de afgestudeerden aan dat de opleiding een goede basis biedt voor het verder ontwikkelen van artistieke kennis en vaardigheden, terwijl dit in de onderwijssector (e.g. muziekdocenten) 71% is.
Van alle afgestudeerde hbo’ers geeft 52% aan (zeer) tevreden te zijn over de voorbereiding op de beroepsloopbaan; in 2023 was dit 51%. Masterafgestudeerden zijn ook hierover het meest tevreden (65%). Afgestudeerden uit de sector agro en food zijn het meest tevreden over hun voorbereiding op de beroepsloopbaan (60%).
Net als in 2023 geeft 63% van de afgestudeerden aan dat de gevolgde hbo-opleiding een goede basis biedt om te starten op de arbeidsmarkt. Afgestudeerden met een Ad- of bachelordiploma zijn hierover het meest positief (64%). Hbo’ers die afstudeerden in de sector onderwijs zijn het meest tevreden over de basis die hun opleiding biedt om te starten op de arbeidsmarkt (76%).
Van de afgestudeerden met een hbo-bachelor diploma heeft 92% stage gelopen tijdens de opleiding. Van deze groep heeft 18% meer dan vier keer moeten solliciteren voor een stageplaats. In de technieksector hebben afgestudeerden het vaakst moeten solliciteren: 25% heeft meer dan vier keer moeten solliciteren, terwijl dit in de onderwijssector slechts 5% is.
Tabel 1: Oordelen over voorbereiding op de arbeidsmarkt
A: Opleiding biedt goede basis voor het verder ontwikkelen van kennis en vaardigheden (% mee eens).
B: Opleiding biedt goede basis voor het verder ontwikkelen van artistieke kennis en vaardigheden (% mee eens).
C: Oordeel over de voorbereiding op de beroepsloopbaan (% [zeer] tevreden).
D: Oordeel over de mate waarin de opleiding een goede basis biedt om te starten op de arbeidsmarkt (% [zeer] sterke mate).
E: Percentage afgestudeerden dat stage liep tijdens de bachelor-opleiding (92%) en meer dan 4 keer moest solliciteren voor een stageplek.
x = niet beschikbaar of te weinig cases.
Tabel 2 geeft per sector de top drie van vaardigheden weer die volgens afgestudeerden vereist zijn voor hun huidige functie of werkzaamheden. In alle sectoren wordt het zelfstandig kunnen uitvoeren van werk als de belangrijkste vaardigheid genoemd. De mate waarin afgestudeerden over deze vaardigheid beschikken komt vrijwel overeen met het niveau dat voor hun huidige functie wordt gevraagd.
In vijf van de zeven sectoren behoort de vaardigheid ‘aan anderen duidelijk maken wat je bedoelt’ tot de top drie van belangrijkste vaardigheden. Afgestudeerden geven hierbij aan dat het vereiste niveau voor deze vaardigheid hoger ligt dan het niveau waarover zij zelf beschikken.
Daarnaast zijn er ook vaardigheden die in de top drie worden genoemd waarbij het niveau van de afgestudeerden juist hoger is dan wat het werk vereist. Dit geldt met name voor de vaardigheden ‘productief met anderen samenwerken’ en ‘flexibel zijn’.
Tabel 2: Top drie van vaardigheden die volgens afgestudeerden vereist zijn voor hun huidige functie of werkzaamheden, per sector